Chivas Regal








V rice 1836 se mladý James Chivas rozhodl odejít z rodného Strathythan za prací do Aberdeen. Kvetoucí přístav Aberdeen byl tehdy průmyslovým centrem severovýchodního Skotska. Tento krok měl dalekosáhlé a velmi příjemné následky pro milovníky dobré whisky. James dostal práci u uznávaných obchodníků s potravinami a alkoholem. A protože se dovedl ohánět, po čase od nich obchod převzal a spolu s jistým Stewardem založil podnik Stewart & Chivas. Neuběhly ani dva roky a James získal královskou výsadu. Stal se dvorním dodavatelem potravinářského zboží pro královnu Viktorii. V roce 1857 se k Jamesovi přidal jeho bratr John. V té době už si vedl velmi dobře - výběrovými potravinami zásoboval panstvo ve velkém. Spolu pak začali vyrábět whisky. Vybudovali obrovské sklady s nejlepšími druhy whisky a záhy měli pověst výrobců kvalitně míchané whisky. Když začali připravovat vlastní značku skotské, Angličané ji nadšeně přijali. O její chuti zralé chuti napsal jistý dobový cestovatel: "Nikdy jsme neochutnali jemnější, lahodnější a tak znamenitě ochucenou whisky, než byla ta, kterou nám s veškerou pohostinností bratři Chivasovi nabídli během pobytu v Aberdeen." Whisky od bratří Chivasových se říkalo "Lahodná horská duha". V devadesátých letech minulého století pak bratři definitivně zabodovali. Poprvé stvořili luxusní směs, která nemá v dějinách výroby whisky obdoby: Chivas Regal. Chivasovi se tak definitivně zapsali mezi blenderskou elitu. V roce 1909 se dočkali i Američané. Chivas Regal, chápaný jako nejvybranější a nejstarší ze skotských whisky, se začal vyvážet do Spojených států amerických. V roce 1950 společnost Chivas Brothers koupila lihovar Strathisla, ve kterém byl Chivas Regal do té doby pod jejich jménem vyráběn. Dnes je Strathisla nejstarší fungující lihovar na skotské vysočině. Na etiketě má Chivas Regal číslo 12. Znamená to, že nejmladší whisky obsažené v produktu musí zrát v sudu nejméně dvanáct let. Řada složek v Chivas Regal je ale daleko starších. Chivas Regal má dokonale vybalancovanou a plně vyzrálou chuť i vůni, která lahodí každému vyznavači tohoto nápoje. Za úspěchem stojí však i luxusní dárkové balení a dokonalá propagace výrobku. Heslo "Buď to ve vás je, nebo není" plně vystihuje jeho charakter. V proslovu k zaměstnancům proneseném v roce 1904 projevil společník podniku Alexander Smith přání, aby jméno Chivas bylo spojováno s "nejlepší kvalitou, která dá značce punc dokonalosti". Krédo, kterého se firma Chivas Brothers drží dodnes. Jak hodnotí Chivas Regal Colin Scott? Vůně: hladká a jemná s řadou bohatých vůní, zvýrazněná vyzrálým nasládlým aroma po ovoci. Chuť: klasická výběrová směs s jemnými, bohatými a plně vyzrálými příchutěmi se slabě nasládlým koncem. Původní vzorec na jeho výrobu byl vytvořen před více než sto lety. Od té doby je tajemstvím předávaným z jednoho mistra míchače na druhého. Colin Scott, ručící za kvalitu výrobku již 27 let, říká: "Když srovnáte poslednícj padesát ročníků Chivas Regal, nenajdete jediný, který by se lišil vůní nebo chutí. Stálá kvalita, to je zárukou úspěchu značky. Některé národy preferují světlejší a lehčí whisky, jako třeba Italové, my ve Skotsku máme raději výrazné sladové whisky, Chivas Regal je však úspěšný ve více než 150 zemích. To dokazuje, jak mistrovskou práci vykonal míchač, který poprvé Chivas Regal namíchal."











Zpět